rodzaj zachowań ryzykownych |
przyczyny |
wulgaryzmy, brak kultury osobistej |
· obyczaj środowiskowy, · wzorce wyniesione z domu, · chęć zaimponowania, · wyraz buntu, manifestowanie dorosłości, · wzorce w mediach, · złe relacje nauczyciel – uczeń, · brak reakcji nauczyciela i innych dorosłych, · ubóstwo językowe. |
wagary |
· trudności w nauce, · uległość wobec kolegów, · strach przed sprawdzeniem, · brak zainteresowania, · niemożność sprostania ambicjom rodziców i wymaganiom nauczycieli, · nuda na lekcjach, · brak dyscypliny, · chęć zaimponowania. |
brak zainteresowania nauką |
· niedostosowanie wymagań do poziomu uczniów, · niejasne kryteria oceniania, · jakość programów nauczania, · lenistwo, · osoba nauczyciela, · nudne lekcje, · negatywny wpływ grupy rówieśniczej, · brak zainteresowania ze strony rodziców |
palenie papierosów, picie alkoholu, zażywanie „dopalaczy”i innych środków psychoaktywnych |
· ciekawość, · współistnienie w grupie, · wpływ reklamy w mediach, · wzorowanie się na dorosłych, · sposób na odreagowanie, · moda, szpan, · nuda, przekora, bunt, · sytuacja domowa, · negatywny wpływ grupy rówieśniczej. |
zachowanie agresywne |
· negatywne wzorce, także w mediach, · sposób na odreagowanie stresu i załatwienie sprawy, · chęć dominowania, zaistnienie w grupie, · moda na agresję w grupie rówieśniczej, · nieumiejętność radzenia sobie z problemami, · odpowiedź na prowokację. |
wczesna inicjacja seksualna |
· niski poziom wiedzy i uświadomienia, · ciekawość, · wpływ grupy rówieśniczej, · moda na „dorosłość” · uległość, nieznajomość zachowań asertywnych, · sytuacja domowa. |
Czynniki ryzyka |
Zadania |
Sposoby realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
||
Sytuacja społeczno-ekonomiczna kraju |
|||||
Brak rodziców w domu. |
Zwracanie uwagi na to czy uczniowie nie są pozostawiani bez opieki osoby dorosłej. |
Wzmacniać uczniów, których rodzice przebywają w celach zarobkowych za granicą. |
wychowawcy pedagog, psycholog |
||
Uświadamiać rodziców o konsekwencjach braku kontaktu z dzieckiem. |
wychowawcy pedagog, psycholog |
||||
Prowadzić stały monitoring o skali eurosieroctwa w szkole |
wychowawcy pedagog, psycholog |
||||
Modelowanie negatywnych zachowań w domu i szkole |
|||||
Negatywne wzorce w mediach. |
Uczyć uczniów krytycznego stosunku do mediów. |
Prowadzić lekcje wychowawcze na temat mediów w kształtowaniu negatywnych wzorców zachowań. |
wychowawcy, pedagog, psycholog, wychowawca świetlicy |
||
Brak kontaktu rodziców ze szkołą. |
Nawiązać kontakt z domem ucznia (w przypadku jego braku). |
Wysyłać wezwania przez szkołę. |
wychowawcy, pedagog, psycholog |
||
Sporadyczne spotkania z wychowawcą |
Zwiększyć częstotliwość kontaktu z domem rodzinnym ucznia. |
Przeprowadzić indywidualne spotkania z rodzicami (obowiązkowo w przypadku negatywnych zachowań ucznia). |
wychowawcy |
||
Brak wiedzy pedagogicznej i psychologicznej rodziców. |
Podnieść stan wiedzy pedagogicznej i psychologicznej rodziców. |
Opracować i realizować tematykę pedagogizacji rodziców. |
zespoły wychowawcze, wychowawcy |
||
Rozszerzyć zakres form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla rodziców. |
Zorganizować warsztaty dla rodziców na temat wspomagania dziecka, budowania silnej więzi emocjonalnej – czynnika chroniącego przed zachowaniami ryzykownymi. |
wychowawcy, pedagog, psycholog |
|||
Przekazywać wiedzę za pośrednictwem tablicy dla rodziców i strony internetowej |
pedagog, psycholog, Małgorzata Kamińska- -administrator strony internetowej |
||||
Brak poszanowania dla norm prawnych. |
Egzekwować przestrzeganie prawa wewnątrzszkolnego. |
Aktualizować zapisy prawa wewnątrzszkolnego. |
dyrekcja |
||
Stosować statutowy system nagród i kar. |
dyrekcja, nauczyciele |
||||
Nuda na lekcjach. |
Eliminować nudne lekcje poprzez upowszechnianie aktywizujących metod nauczania. |
Wprowadzać na lekcjach ciekawe metody przekazywania wiedzy. Przeprowadzenie rady szkoleniowej na temat: „Jak uatrakcyjnić lekcje i zajęcia pozalekcyjne” |
nauczyciele |
||
Brak dyscypliny na lekcjach. |
Podnieść umiejętności i wiedzę nauczycieli w zakresie dyscyplinowania uczniów agresywnych, sprawiających problemy wychowawcze. |
Zorganizować warsztaty dla nauczycieli. Prowadzić terapię rodzinną. |
dyrekcja psycholog |
||
Zakupić odpowiednią literaturę |
bibliotekarz |
||||
Respektować normy poprawnego zachowania na lekcjach. |
Ustalić normy, kontrakty, klasowe, kontakty indywidualne i wdrożyć je oraz konsekwentnie przestrzegać. |
nauczyciele |
|||
Grupy rówieśnicze i występujące w nich zachowania dysfunkcyjne. |
|||||
Uległość wobec grupy. |
Eliminować istnienie negatywnych grup rówieśniczych. |
Przeprowadzić badania sondażowe w klasach. |
wychowawcy |
||
Zintegrować zespoły klasowe. |
Przeprowadzić obowiązkowe zajęcia integrujące zespoły klasowe. |
wychowawcy, pedagog, psycholog |
|||
Inicjować klasowe przedsięwzięcia służące integracji zespołów uczniowskich (wycieczki, wyjścia, imprezy). |
wychowawcy, nauczyciele przedmiotowi |
||||
Przemoc i agresja. |
Ograniczyć zjawisko przemocy i agresji wśród uczniów. |
Zdiagnozować miejsca oraz sytuacje występowania przemocy i agresji w szkole. |
Wszyscy pracownicy szkoły, rodzice |
||
Poszerzyć monitoring w szkole. |
dyrektor |
||||
Przeprowadzić badania sondażowe wśród uczniów na temat przejawów agresji. |
wychowawcy, pedagog, koordynator bezpieczeństwa |
||||
Zorganizować spotkania odstresowujące dla nauczycieli. |
Utworzenie grupy wsparcia dla nauczycieli (imprezy cykliczne, wyjazdy, szkolenia wewnętrzne). |
dyrekcja, pedagog, psycholog |
|||
Dostarczyć uczniom wiedzę na temat sposobów radzenia sobie z emocjami, stresem i zagrożeniem. |
Przeprowadzać zajęcia wychowawcze na temat kształtowania prawidłowych postaw oraz ćwiczenia umiejętności zachowania się w sytuacji stresu, frustracji oraz zagrożenia. |
całe grono pedagogiczne |
|||
Prowadzenie zajęć socjoterapii. |
Teresa Musiał |
||||
Uświadamiać uczniom skutki przestępczych czynów. |
Lekcje wychowawcze na temat czynów karalnych i przestępczych. |
Pedagog, psycholog, wychowawcy |
|||
Informować uczniów o prawnych skutkach czynów zabronionych i przestępczych. |
Organizować spotkania uczniów z przedstawicielami Komendy Policji, kuratorami sądowymi. |
dyrektor, pedagog |
|||
Opracowanie i wdrażanie programów profilaktycznych dotyczących przeciwdziałania agresji w szkole. |
Program profilaktyczny dotyczący umiejętności radzenia sobie z negatywnymi emocjami i stresem: „Śmiechoterapia – odreagowanie stresu” |
pedagog |
|||
Program edukacyjno-profilaktyczny |
psycholog |
||||
Program przeciwdziałania agresji dla uczniów klas I. |
zespół wychowawczy klas I Maria Kulon |
||||
Ogólnopolski program społeczny „Szkoła bez przemocy”. |
pedagog-koordynator bezpieczeństwa |
||||
Włączanie uczniów do organizowania wspólnych projektów. |
Przeprowadzenie debaty uczniowskiej pod hasłem „Nie milcz”. |
opiekun SU- Danuta Błaszczyk, uczniowie |
|||
Przygotowywanie przez uczniów spektakli profilaktycznych. |
Małgorzata Szymańska, nauczyciele języka polskiego, wychowawcy, opiekun świetlicy. |
||||
Wyrabianie tolerancji dla odmienności innych ludzi. |
Imprezy integracyjne. |
Zespół ds. integracji |
|||
„Kształtowanie asertywności i tolerancji” |
Program profilaktyczny, dotyczący przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu w środowisku szkolnym |
Anetta Rebelska |
|||
Słabe wyniki w nauce |
|||||
Lenistwo. |
Aktywizacja uczniów. |
Stosować metody aktywizujące w pracy z uczniami. |
całe grono pedagogiczne |
||
Poszerzyć ofertę spędzania wolnego czasu, umożliwić uczniom zdobycie nowych umiejętności. Pomoc uczniom w odrabianiu lekcji. |
Prowadzenie kół zainteresowań, kół przedmiotowych. Prowadzenie zajęć popołudniowych w świetlicy szkolnej i bibliotece |
nauczyciele |
|||
Niska samoocena uczniów. |
Wzmacnianie samooceny uczniów. |
Wykorzystywać elementy motywacji w systemie oceniania. |
całe grono pedagogiczne |
||
Nagradzać uczniów za rzeczywiste osiągnięcia i umiejętności. |
całe grono pedagogiczne |
||||
Pomoc uczniom z dysfunkcjami. |
Stworzyć zespoły wyrównawcze i rewalidacyjne |
zespół ds. integracji |
|||
Realizacja Indywidualnych Programów Edukacyjno- Terapeutycznych |
nauczyciele wspomagający |
||||
Diagnozowanie ewentualnych dysfunkcji. Integrowanie uczniów oddziałów integracyjnych. |
Wspomagać rodziców w nawiązywaniu kontaktów z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną. |
pedagog, psycholog, wychowawcy |
|||
Opracować rejestr uczniów posiadających orzeczenia PPP. |
pedagog, psycholog, wychowawcy |
||||
Realizacja programu własnego „Integrowanie przez kształtowanie postaw interpersonalnych”. |
Jolanta Olechno |
||||
Monitorować realizację zaleceń ujętych w opiniach i orzeczeniach PPP |
dyrektor |
||||
Zaangażować uczniów w pozytywną działalność (społeczną, charytatywną, artystyczną...) |
Udział w Ogólnopolskiej akcji „Góra grosza” |
opiekun SU - Danuta Błaszczyk, uczniowie |
|||
Uczestnictwo w akcji „Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy” |
SU |
||||
Organizowanie zbiórek na rzecz Schroniska dla Zwierząt |
pedagog, nauczyciele biologii, uczniowie |
||||
Organizowanie zbiórek zabawek i słodyczy dla dzieci z Domów Dziecka |
pedagog, SU |
||||
Akcja „I ty możesz zostać św. Mikołajem” –zbiórki rzeczowe dla osób potrzebujących pomocy materialnej. |
całe grono pedagogiczne, uczniowie |
||||
Zaktywizowanie działalności szkolnego Koła Caritas. |
katecheci |
||||
Zaktywizowanie uczniów w wolontariacie „ Dziewczynka z zapałkami” |
pedagog |
||||
Brak umiejętności uczenia się |
Zbadanie dominujących kanałów sensorycznych. |
Przeprowadzenie badań |
psycholog |
||
Wskazanie różnych metod zapamiętywania, koncentracji i uczenia się. |
Przygotowanie materiałów poglądowych dla wychowawców Przeprowadzenie pedagogizacji rodziców. |
Pracownik poradni PP |
|||
Absencja na zajęciach w szkole. |
Ograniczyć rozmiary absencji uczniów na lekcjach. |
Zapoznać uczniów i rodziców z treściami Regulaminu Szkoły dotyczącymi praw i obowiązków uczniów |
wychowawcy |
||
Systematyczne monitorowanie absencji uczniów w szkole. |
wychowawcy, pedagog, psycholog |
||||
Utrzymywać stały kontakt z rodzicami. |
Każdy uczeń ma założony zeszyt korespondencji wychowawcy z rodzicami, w którym opiekun prawny usprawiedliwia nieobecność dziecka w szkole. |
wychowawcy |
|||
Spotkania wychowawcy z rodzicami co najmniej raz w miesiącu. |
wychowawcy |
||||
Natychmiastowe wzywanie rodziców do szkoły w wypadku stwierdzenia wagarów u ucznia. |
wychowawcy |
||||
Brak umiejętności radzenia sobie z trudami życia. |
Dostarczyć uczniom wiedzę o konsekwencjach zachowań dysfunkcyjnych. |
Podjąć na lekcjach wychowawczych tematykę odpowiedzialności prawnej i moralnej. |
wychowawcy |
||
Aktywizować system wartości przeciw zachowaniom dysfunkcyjnym. |
Przeprowadzić lekcje wychowawcze na temat przyjaźni, miłości, szczęścia rodzinnego – wartości najbardziej cenionych przez młodzież. |
wychowawcy |
|||
Wykorzystać uczestnictwo młodzieży w praktykach religijnych dla dostarczenia wiedzy o wartościach uniwersalnych. |
katecheci |
||||
Zagrożenia płynące z sekt. |
Multimedialne lekcje przestrogi – prezentacja filmu DVD „W sidłach”. |
opiekun świetlicy |
|||
Dostęp do środków i substancji psychoaktywnych. |
|||||
Propagowanie zdrowego stylu życia. |
Dostarczyć uczniom i ich rodzicom wiedzę na temat konsekwencji zażywania „dopalaczy”, narkotyków, palenia papierosów, picia alkoholu. |
Zgromadzić materiały, nowoczesne środki dydaktyczne na temat profilaktyki uzależnień. |
pedagog, psycholog, pielęgniarka, bibliotekarz |
||
Prezentacja tematycznych filmów DVD, video |
wychowawcy, pielęgniarka, opiekun świetlicy |
||||
Przygotować i przeprowadzić lekcje wychowawcze na temat zagrożeń związanych z uzależnieniem. |
wychowawcy, psycholog, pedagog, pielęgniarka, opiekun świetlicy |
||||
Przeprowadzić pedagogizację rodziców na temat zagrożeń uzależnieniami. |
wychowawcy, psycholog, pedagog, pielęgniarka |
||||
Przeprowadzenie lekcji wychowawczej i pedagogizacja rodziców nt. „Mity i prawdy o „dopalaczach”. Przygotować gazetkę ścienną nt. szkodliwości używania „dopalaczy”. Uwrażliwić rodziców na postawy dzieci, dostarczać informacji jak powinni zachowywać się rodzice w sytuacjach wymagających interwencji, poprzez ulotki, pogadanki, spotkania ze specjalistą. |
wychowawcy, psycholog Pielęgniarka, psycholog wychowawcy, pedagog, psycholog |
||||
Wykorzystać wsparcie ze strony specjalistów. |
Pozyskać współpracowników z Poradni Uzależnień. |
pedagog, psycholog, pielęgniarka |
|||
Diagnozować skalę zjawiska zagrożenia uzależnieniami wśród uczniów. |
Opracować narzędzia i przeprowadzać diagnozę zauważonych negatywnych zjawisk. |
zespół ds. ewaluacji wewnętrznej |
|||
Organizowanie imprez promujących zdrowy styl życia. |
Zorganizowanie „Dnia Sportu”. |
nauczyciele wychowania fizycznego |
|||
Program zajęć wychowania fizycznego i SKS w siłowni szkolnej |
Edyta Haponiuk |
||||
Działanie koła żeglarskiego i Ligi Morskiej i Rzecznej. |
Zenon Mielnik |
||||
Wdrażanie programów profilaktycznych oraz promujących zdrowy styl życia. |
Program profilaktyczny „ Narkotyki i dopalacze– krótka droga do przepaści” |
Agnieszka Spadło |
|||
Program profilaktyczny „Chcesz być silny, piękny, zdrowy, powiedz nie i nałóg z głowy”. |
Krystyna Trojanowska |
||||
Upowszechnianie wśród uczniów znajomości zachowań asertywnych. |
Przeprowadzić lekcje na temat umiejętności mówienia NIE. |
wychowawcy |
|||
Utrudniać uczniom dostęp do środków psychoaktywnych. |
Zabezpieczyć szkołę przed wnoszeniem i handlem na jej terenie narkotykami. (monitoring, dyżury przy drzwiach wejściowych...) |
dyrekcja, wszyscy pracownicy szkoły |
|||
Wymagać bezwarunkowo od uczniów zasady nie wychodzenia w czasie przerw poza teren szkoły. |
dyrekcja, całe grono pedagogiczne |
||||
Zwiększyć ilość kamer |
dyrekcja |
||||
Wczesna inicjacja seksualna, a zachowania ryzykowne. |
Prowadzić zajęcia Wychowanie do życia w rodzinie. |
Włączyć jak największą ilość uczniów do udziału w zajęciach wykorzystując programy multimedialne, tematyczne filmy DVD. |
Joanna Kwaśnik, Teresa Urbańska |
||
Przekazać informacje merytoryczne nauczycielom na temat AIDS/HIV. |
Przygotować prezentację multimedialną i przekazać uczniom. |
pielęgniarka |
|||
Zapoznać uczniów z tematyką AIDS i innymi chorobami przenoszonymi droga płciową i chorobami cywilizacyjnymi, |
Podjąć tematykę AIDS i chorób przenoszonych droga płciową , przygotować plakaty, gazetki ścienne. |
Wychowawcy, opiekun świetlicy |